donderdag, maart 23, 2006

Bril om beter te horen op de markt

Luisteren in de richting waarin je kijkt. Dat kan met de hoorbril, die na jarenlang onderzoek aan onder meer de TU Delft vanaf half april in de winkel ligt. De fabrikant van de Varibel maakte dat woensdag bekend.

Bestaande gehoorapparaten versterken al het geluid dat het oor van een slechthorende bereikt, de hoorbril versterkt alleen geluiden uit de richting die de drager uitkijkt. Zo kan de slechthorende in een lawaaiige omgeving gemakkelijker een gesprek voeren. Volgens cijfers van het VU Medisch Centrum in Amsterdam zijn ongeveer 1.250.000 mensen ouder dan zestig jaar slechthorend. Ruim een op de vijf heeft een hoortoestel.

In elke poot van de hoorbril zitten vier microfoontjes, die het geluid omzetten in elektrische signalen. De combinatie van deze vier signalen levert informatie over de richting waar het geluid vandaan komt. Een chip zorgt ervoor dat geluid dat van opzij en van achter weggedrukt wordt en geluid dat van voren komt, wordt versterkt. Omdat er aparte signalen zijn voor het linker- en rechteroor, kan de hoorbrildrager ook nog vaststellen waar het geluid vandaan komt. Met een gewoon hoortoestel kan dit niet.

Uit de SP!TS van donderdag 23 maart 2006

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Linda,
Ik wil je even bedanken voor de duidelijke informatie en de hoeveelheid informatie je op je blog hebt staan!!
Ben zelf 1e jaars student in Groningen, en heb hier veel aan!Echt super!!
Groetjes Loes

Linda zei

Hoi Loes,

Bedankt voor je reactie. Altijd leuk om te horen!

Groetjes, Linda

martine zei

Hoi Linda,
Ik ben een moeder van een 8 jarige meisje waarbij sinds kort dcd met verbale dypraxie is geconstateerd.
De informatie die je op je blog heb staan zijn zo herkenbaar voor mij maar voor mijn omgeving is het allemaal zo onwerkelijk. Mijn dochter zit op een school voor ernstige spraak-taal problemen dus dat zit goed maar ik ben blij dat jullie als studenten er zoveel aandacht aan schenken want er is nog zoveel over te vertellen dat er nu nog niet uitkomt bij ziekenhuizen, instellingen etc. Ik hoop dat er meer studenten zijn die zich verdiepen in dit probleem want alle hulp kunnen wij als ouders gebruiken.
Echt super!!

martine zei

Hoi, Linda
Sorry ik heb een reactie geplaats maar niet bij de goede blog zag ik.
Nogmaals sorry en ik zal hem bij de goede blog nogmaals plaatsen.
Gr. Martine